Het projectteam Zuidoostrand Driehuis heeft 16 maart jl. een plan gepresenteerd om achter Huis ter Hagen en De Luchte bijna vijftig appartementen en ongeveer vijftig grondgebonden woningen te gaan bouwen.
Het plan
In het voorjaar van 2022 hebben belangstellenden mee kunnen praten over de plannen voor de Zuidoostrand. Daarna is het lang stil geweest, het overleg tussen de ontwikkelaar en de gemeente bleek ingewikkelder en dus langduriger dan verwacht. Nu ligt er een plan waarmee de gemeente akkoord lijkt te gaan. De ARO, een adviesorgaan van de provincie, is echter nog niet tevreden. Het plan zal dus nog aangepast moeten worden
Hieronder een schets van het plan dat 16 maart gepresenteerd is, met bovenin Huis ter Hagen en de De Luchte.
In totaal komen er bijna honderd woningen. Aan de oostzijde, rechts in de tekening, zouden twee gebouwen moeten komen met 25 koopappartementen van ongeveer 70 m2 voor de doelgroep senioren en 29 sociale huurappartementen. De gebouwen zullen in hoogte variëren van drie tot vijf woonlagen. Tussen de twee gebouwen komt een doorgang.
Verder staan er ruim veertig grondgebonden woningen in het plan, waaronder acht kleinere, bedoeld voor starters.
Rondom de woningen komt een ‘karrenspoorweg’ met eenrichtingsverkeer. Tussen de woningen staan veel parkeerplaatsen ingetekend. Langs het spoor komt een groenstrook, er mag niet dichtbij het spoor gebouwd worden.
Midden over het complex komt een voet- en mogelijk ook fietspad. De achterzijdes van de woningen zijn naar dat pad gericht. Om verrommeling in de vorm van allerlei schuttingen te voorkomen, wordt er gedacht aan uniforme, groene erfafscheidingen.
Vanwege het hoge waterpeil moet het hele terrein 50 à 100 cm worden opgehoogd.
Voorwaarden ARO
Op de tekening is te zien dat de groene zone tussen de woningen in het westen begrensd wordt door twee twee-onder-een-kapwoningen en in het oosten door twee appartementengebouwen met een smalle poort. De ARO wil aan beide zijden meer openheid. Verder wil de ARO dat er meer invulling wordt gegeven aan een duurzaam watersysteem en de ecologische verbindingszone langs de spoorlijn, waarbij duidelijk moet worden hoe de natuurvriendelijke oevers eruit komen te zien.
Als aan deze voorwaarden voldaan wordt, kan de ARO akkoord gaan met het plan.