
WONINGEN TUSSEN SPOORLIJN, HUIS TER HAGEN EN DE LUCHTE
Reeds in 2008 is het gebied tussen De Luchte, Huis ter Hagen en de spoorlijn aangekocht door Heijmans en Amvest met de bedoeling daar woningen te gaan bouwen. Was de provincie destijds de spelbreker, thans stemt de provincie in met woningbouw op deze locatie.
In 2017 verscheen een koersnotitie, Gebiedsontwikkeling Zuidoostrand Driehuis, een gezamenlijke nota van de gemeente Velsen, de provincie Noord-Holland, de projectontwikkelaars Heijmans en Amvest en bureau Het Noordzuiden. Daarin wordt uitvoerig beschreven aan welke voorwaarden en eisen de toekomstige bebouwing moet voldoen. Bovendien worden drie scenario’s voor woningbouw geschetst. Het scenario ‘Landgoed’ kreeg een positief onthaal bij veel raadsfracties. Dit scenario wordt volgens de koersnotitie getypeerd door een combinatie van compact gestapelde woningen en kleine vrijstaande gebouwen, veel openbaar gebied en collectieve groenruimtes en weinig privékavels. Er wordt in dit scenario gedacht aan 110 à 120 woningen, voornamelijk appartementen. De koersnotitie is hier te vinden.
Bij aanvang van de Dorpsdialoog Driehuis leek nog over het bouwen op deze locatie gesproken te kunnen worden. Gaandeweg werd echter steeds duidelijker dat voor de gemeente altijd al vaststond dat hier gebouwd gaat worden.
AANVULLING JUNI 2022
In onze Nieuwsbrief XII, die op deze site te vinden is onder de knop NIEUWSBRIEF, staat een artikel over de ontwikkelingen rondom de Zuidoostrand.
AANVULLING SEPTEMBER 2022
Het meest recente nieuws (uit onze nieuwsflits van 20 september):
De gemeenteraad heeft besloten dat Amvest/Heijmans aan de zuidoostrand 120 woningen mag bouwen. Het aantal kan nog veranderen, afhankelijk van de grootte van de woningen.
In juni heeft bureau De Wijde Blik in opdracht van de ontwikkelaar enkele thema-avonden georganiseerd. Een verslag van deze avonden is te vinden op de site Zuidoostrand-Driehuis.
De architecten van Delva schetsten op deze avonden een beeld van appartementen en grondgebonden woningen in een groene omgeving. Een definitief plan werd nog niet gepresenteerd.
Het wijkcomité heeft zijn zorgen geuit over de plannen, wij vragen ons af of er met 120 woningen op een perceel van twee hectaren voldoende ruimte voor een groene omgeving overblijft.
De ontwikkelaar zou in september een inloopavond organiseren waarop de plannen gepresenteerd zouden worden, maar heeft laten weten dat die presentatie later gaat plaatsvinden. Als u zich op de genoemde site inschrijft voor de nieuwsbrief, wordt u op de hoogte gehouden door de ontwikkelaar.
AANVULLING APRIL 2023
Het projectteam Zuidoostrand Driehuis heeft 16 maart een plan gepresenteerd om achter Huis ter Hagen en De Luchte bijna vijftig appartementen en ongeveer vijftig grondgebonden woningen te gaan bouwen.
Het plan
In het voorjaar van 2022 hebben belangstellenden mee kunnen praten over de plannen voor de Zuidoostrand. Daarna is het lang stil geweest, het overleg tussen de ontwikkelaar en de gemeente bleek ingewikkelder en dus langduriger dan verwacht. Nu ligt er een plan waarmee de gemeente akkoord lijkt te gaan. De ARO, een adviesorgaan van de provincie, is echter nog niet tevreden. Het plan zal dus nog aangepast moeten worden
Hieronder een schets van het plan dat 16 maart gepresenteerd is, met bovenin Huis ter Hagen en de De Luchte.

In totaal komen er bijna honderd woningen. Aan de oostzijde, rechts in de tekening, zouden twee gebouwen moeten komen met 25 koopappartementen van ongeveer 70 m2 voor de doelgroep senioren en 29 sociale huurappartementen. De gebouwen zullen in hoogte variëren van drie tot vijf woonlagen.Tussen de twee gebouwen komt een doorgang.
Verder staan er ruim veertig grondgebonden woningen in het plan, waaronder acht kleinere, bedoeld voor starters.
Rondom de woningen komt een ‘karrenspoorweg’ met eenrichtingsverkeer. Tussen de woningen staan veel parkeerplaatsen ingetekend. Langs het spoor komt een groenstrook, er mag niet dichtbij het spoor gebouwd worden.
Midden over het complex komt een voet- en mogelijk ook fietspad. De achterzijdes van de woningen zijn naar dat pad gericht. Om verrommeling in de vorm van allerlei schuttingen te voorkomen, wordt er gedacht aan uniforme, groene erfafscheidingen.
Vanwege het hoge waterpeil moet het hele terrein 50 à 100 cm worden opgehoogd.
Voorwaarden ARO
Op de tekening is te zien dat de groene zone tussen de woningen in het westen begrensd wordt door twee twee-onder-een-kapwoningen en in het oosten door twee appartementengebouwen met een smalle poort. De ARO wil aan beide zijden meer openheid. Verder wil de ARO dat er meer invulling wordt gegeven aan een duurzaam watersysteem en de ecologische verbindingszone langs de spoorlijn, waarbij duidelijk moet worden hoe de natuurvriendelijke oevers eruit komen te zien. Als aan deze voorwaarden voldaan wordt, kan de ARO akkoord gaan met het plan.
Reacties verwerkt?
Tijdens de eerste presentatie van de plannen op 19 april en de thema-avonden in juni hebben de bezoekers veel reacties gegeven. Wat zien we daarvan terug? Velen vinden dat 120 woningen op deze plek te veel is, daar is aan tegemoet gekomen, het worden er nu bijna 100. Er werd gevraagd om ondergronds parkeren, dat is volgens de ontwikkelaar te duur. Dat geldt ook voor een directe fietsverbinding naar het station langs het spoor. Er werd gepleit voor woningen voor verschillende doelgroepen, starters, ouderen en gezinnen en in verschil lende prijsklassen, we komen daar in onze reactie hier onder op terug. Er werden veel zorgen geuit over de ontsluiting, die zijn niet weggenomen. “Bouw niet hoger dan vier woonlagen”, was ook een wens, daar wordt niet helemaal aan voldaan. Er was waardering voor het idee van veel openbaar groen, daar voldoet het plan nog steeds aan.
Bezwaren omwonenden
De meeste bewoners van de Luchte en ook een aantal andere omwonenden hebben ernstige bezwaren tegen bouwen op deze locatie. Zij onderzoeken of een bezwaarprocedure kans van slagen heeft.
Participatie
In juni 2022 zijn er thema-avonden geweest waarbij een ieder wensen, zorgen en ideeën kon meegeven aan de ontwikkelaars van de plannen. Tijdens het daarop volgende proces van ontwerpen en overleg met de gemeente is er helaas geen inspraak mogelijk geweest. Bij het verder uitwerken van het plan in de komende maanden praat een kleine delegatie van de Luchte en het wijkcomité af en toe mee. Wilt u ook uw stem laten horen, dan gaat die delegatie graag met u in gesprek. Meldt u zich in dat geval aan bij: info@wijkcomitedriehuis.nl.
Standpunt wijkcomité
Het wijkcomité had deze rand van het dorp groen willen houden, maar heeft zich eerder al neergelegd bij het besluit dat er gebouwd gaat worden. Onze reactie op het gepresenteerde plan:
- De ontsluiting zal via de Lodewijk van Deyssellaan en Albert Verweylaan lopen, een route die in de huidige vorm niet geschikt is voor bouwverkeer en vele extra autobewegingen. De vraag is zelfs of na een herinrichting de ontsluiting er wel geschikt voor zal zijn. Het is overigens nog onduidelijk of de herinrichting voor of na de bouw zal plaatsvinden, maar het lijkt erop dat de gemeente kiest voor aanpassing na de beoogde bouw. En dat zal betekenen dat de overlast tijdens de bouw een probleem kan worden.
- We hebben waardering voor de groene ruimtes tussen de woningen.
- We hebben ook waardering voor het groene lint met voetpad (en fietspad?) midden door het plan, voor het idee om uniforme, groene erfscheidingen te plaatsen en voor de ‘karrenspoorweg’ met eenrichtings-verkeer rondom de woningen.
- De geplande seniorenwoningen van 70 m2 zijn voor veel ouderen te klein, die zijn geschikter voor starters. Daarmee wordt de doorstroming van ouderen niet bevorderd. Met deze woningen wordt wel tegemoet gekomen aan de wens middeldure koopwoningen te bouwen. Wij pleiten voor een mix van kleinere en grotere appartementen.
- Omdat er veel vraag is naar appartementen, zou het rijtje met vijf huizen aan de spoorzijde naast de appartementengebouwen vervangen kunnen worden door ruime appartementen, waarbij het bouwvolume niet groter wordt dan dat van de vijf geplande woningen.
- De doorgang tussen de appartementengebouwen zou als smal kunnen worden ervaren, bovendien kan het een ‘tochtgat’ worden.
- De geluidshinder van het spoor blijkt nog niet goed onderzocht te zijn. Het is goed mogelijk dat er een geluidscherm nodig zal zijn, dat zou afbreuk doen aan het plan.
- In de Koersnotitie 2017 stond vermeld dat er een voet– en fietspad zou komen over het viaduct richting het NS-station. Wij zijn van mening dat deze verbinding serieus overwogen moet worden, omdat veel bejaarde inwoners van Driehuis-Oost de oversteek naar het station terecht gevaarlijk vinden. Mogelijk leidt zo’n verbinding tot minder autobewegingen.